Rakan Blog Mega

Wednesday, March 22, 2023

72 Jam Tanpa Makanan? Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

 72 Jam Tanpa Makanan? Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

Dr Redza, Saintis Malaysia, Stage 4 Cancer Survivor

Salam menyambut Ramadhan bagi semua umat Islam, dan selamat berpuasa. Kenapa agaknya gambar di atas tu ya? Apa kaitan dengan entri kali ni? Haa, kalau nak tau, Sabtu 18 Mac yang lalu, kakak ada join kelas secara online yang disampaikan oleh Dr Redza ni. Siapa dia Dr Redza ni? Dr Redza adalah seorang saintis Malaysia yang disegani kerana kepakaran dan kisahnya sering menjadi inspirasi. Sembuh dari kanser sememangnya harapan pesakit yang menghidap. Dr Redza adalah bukti kuasa Allah, tiada yang mustahil jika Allah izinkan untuk sembuh. Kisah ni juga pernah disiarkan dalam IKIM fm.

Saintis pun kena sakit, apatah lagi kita manusia biasa yang tak alert dan kadang abaikan kesihatan. Kepakaran dan pengalaman beliau dalam bidang genomics medicine (berkaitan gene dan sel-sel tubuh la senang cakap ๐Ÿ˜) digunakan sepenuhnya untuk berkongsi nasihat kesihatan, ilmu berkaitan, dan tak lupa juga mengajar kita menjadi pengguna bijak yang tidak membuta tuli menggunakan produk. Kiranya, kaji sebelum guna. Paling kakak rasa amazed, artis favourite kakak, Siti Nurhaliza pun pernah hire Dr Redza ni untuk kaji produk Siti. ๐Ÿ˜ฑ 

Dalam kelas ni, kakak baruuuu dapat tau, kalau kita buat IF tanpa ada ilmu yang betul, kita boleh rosakkan sel badan sendiri tau! ๐Ÿ˜ฑBaca juga artikel Intermittent Fasting kakak yang sebelum ni jika ada yang kurang pasti ada berapa jenis diet IF ni.

Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

Umumnya bila orang bercerita tentang kelebihan Intermittent Fasting, salah satu yang menjadi kelebihan utama bila buat diet IF ni adalah untuk dapatkan kelebihan autophagy. Haa apa pula autophagy ni?

Autophagy dalam bahasa ringkasnya (untuk mudah difahami) adalah proses semulajadi dalam tubuh kita yang membuang toksin dalam badan, dan membaikpulih komponen sel-sel tubuh. Maksudnya, sel-sel kita akan jadi sel baru. Macam, "Hello New You!" 

Kelebihan autophagy:

1. Membantu proses penuaan yang sihat
2.Menyokong kesihatan metabolisme
3.Menjaga sistem otak
4.Mencegah kanser
5.Meningkatkan kesihatan jantung

Tapi, authophagy ni kalau tak terkawal boleh jadi masalah jugak. Kenapa? Kesan buruk authophagy, adalah ia memusnahkan kolagen dalam badan kita. Autophagy memang menjana sel baru, dalam masa yg sama ia makan kolagen yang ada dalam badan. Dalam badan kita, 90% kolagen adalah kolagen Type 1. Type 1 ni pulak, jenis yang dimusnahkan ketika proses autophagy berlaku.

Haa, badan kalau tak ada kolagen langsung jd apa? Kesan yang paling ketara adalah pada kulit kita. Kulit mudah nampak tua tanpa kolagen. Tak nak la jadi Hantu Kak Limah di hari raya kan..๐Ÿ˜ Antara kesan kekurangan kolagen:

๐Ÿ˜ฌMenjejaskan kesihatan tulang, saraf dan tendon serta mengganggu pergerakan yang bebas. (bahaya ni)
๐Ÿ˜ฌKedutan, pori2 terbuka dan garis halus kelihatan
๐Ÿ˜ฌKulit kering dan mengelupas
๐Ÿ˜ฌKulit semakin kurang keanjalan
๐Ÿ˜ฌKulit menjadi kasar
๐Ÿ˜ฌRambut menipis dan gugur
๐Ÿ˜ฌPigmentasi
๐Ÿ˜ฌPayudara tidak tegang dan anjal lagi
๐Ÿ˜ฌMata rasa kering

Jadi, macam mana kita nak dapatkan kesan autophagy tanpa merosakkan kolagen di bulan Ramadhan ni? Ada 3 pilihan di tangan anda.

1. Puasa Ramadhan mcm biasa, tapi dalam masa yang sama kolagen dirosakkan oleh kesan autophagy jika tidak mengamalkan pemakanan sihat.
2. Puasa Intermittent Fasting selama sekurang-kurangnya 18 jam dan paling baik sampai proses pertumbuhan sel baru ialah 72 jam. Jangan makan langsung. Tapi tetap jadi Kak Limah ๐Ÿ˜„ tak pun jadi zombie.
3. Puasa seperti biasa, jaga pemakanan di bulan Ramadhan, dan generate sistem kita dengan makanan yang boleh meransang autophagy dan dalam masa yang sama kekalkan kolagen dalam badan.

mesti la nak yang nombor 3 kan? Apa dia makanan yang boleh ransang autophagy?
Semestinya di tangga teratas adalah, resveratol. Produk Shaklee yang mana ada resveratol dan bantu mengaktifkan autophagy??

1. Res-V
2. Vivix
3. Coq-Trol Plus


Apa CoQ-Trol Plus ini? 


CoQ-Trol Plus membantu anda kekal aktif dan bertenaga dengan Coenzyme Q10, antioksidan yang menyokong sel untuk menghasilkan tenaga. .

Manfaat CoQ-Trol Plus Shaklee . 
✔️Membantu kekal bertenaga .
✔️ Menyokong gaya hidup yang  aktif dan cergas .
✔️ Membaiki perdaran darah yang  sihat .
✔️ Mengekalkan kolesterol yang  sihat .
✔️ Meingkatkan kesuburan –  peningkatakn pergerakan dan  kuantiti sperma, memperbaiki  kualiti ovum dan peluang tinggi  untuk persenyawaan .
✔️ Bertindak sebagai pelindung UV  kepada kulit .
✔️ Memberi tenaga untuk  penghasilan dan pembaikan  sel kulit
✔️ Kulit lebih anjal dan sihat
✔️ Kulit kurang berkedut
✔️ Meingkatkan daya ingatan &  pembelajaran
✔️ Lebih fokus dan peka
✔️ Mengurangkan risiko penyakit  berkaitan dengan penuaan, iaitu  Alzheimer dan Parkinson .

Bila dah aktifkan autophagy, jangan lupa ambik Collagen Shaklee ya. Ingat, Collagen Shaklee Type 1. Shaklee Collagen Powder antara yang paling laris sekali di pasaran!


KEBAIKAN SHAKLEE COLLAGEN POWDER

๐Ÿ’ Menyokong penghasilan kolagen dalam tubuh secara semulajadi
๐Ÿ’ Kulit lebih berseri dan licin
๐Ÿ’ Mengecilkan liang pori
๐Ÿ’ Mengurangkan garisan halus
๐Ÿ’ Mengurangkan kulit kering & menggelupas, kulit lebih lembap & halus
๐Ÿ’ Menjadikan kulit lebih anjal, lembut dan tegang (termasuk payudara & pinggul)
๐Ÿ’ Rambut & kuku lebih kuat, tebal dan bersinar
๐Ÿ’ Menghilangkan pigmentasi penyebab utama jeragat
๐Ÿ’ Mengurangkan tompokan bulat bawah mata
๐Ÿ’ Menjaga kesihatan sendi (pergerakkan lebih aktif)
๐Ÿ’ Melegakan ketidakselesaan mata
๐Ÿ’ Membekal nutrisi & penghidratan
๐Ÿ’ Meningkatkan prestasi tenaga
๐Ÿ’ Memulihkan saraf dengan membina semula lapisan protin pada saraf
๐Ÿ’ Melindungi kulit dari radikal bebas
๐Ÿ’ Membantu pola tidur
๐Ÿ’ Mengurangkan keradangan

kan dah kata, Shaklee ni Supplement Terbaik di Malaysia?

Haa, nak tau lanjut? Meh Pm tepi. Selamat beribadah dengan selesa ya! Oh ya, jangan lupa baca juga 5 lagi Keburukan Intermittent Fasting yang mungkin anda tak tahu.

#blogmegashaklee
#Shakleethrive2023
#shakleetriumph2023




No comments:

Post a Comment